설고은
Gwen Seol
설고은(b.1994)은 이미지들이 화면 위에 나타나고 사라지는 움직임과 시각적 잔상을 추적한다. 찰나에 명멸하는 이미지들에서 이미 지나쳐버린 순간의 그림자와 흔적을 쫓고, 선, 색, 면과 같은 간단한 조형요소를 반복적으로 쌓아 흐릿하게 남은 것들을 붙잡기 위한 무용한 시도를 제시한다. 주요 전시로는 개인전 《AFTER, IMAGE》(2021, 스펙트럼 갤러리), 단체전 《구름 물질》(2022, 아트스페이스 3), 《HOXY… 당근이세요?》(2022, 수창청춘맨숀), 《마스커레이드》(2021, 예술의 전당) 등이 있다.
1994년 출생
서울에서 활동
학력
2021 서울대학교 서양화과 석사 졸업
2017 시카고대학교 경제학과, 시각예술과 학사 졸업
개인전
2022 AFTER, IMAGE, 스펙트럼 갤러리, 서울
주요 단체전
2023 계란에서 사과까지, 신한갤러리, 서울
2022 구름 물질, 아트스페이스 3, 서울
2022 미시감, 우석 갤러리, 서울
2022 Flimsy Fragments, 소촌아트팩토리, 광주
2022 HOXY… 당근이세요?, 수창청춘맨숀, 대구
2021 마스커레이드, 예술의 전당 한가람 미술관, 서울
2020 정보의 하늘에 가상의 그림자가 비추다, 아트스페이스 3, 서울
2019 X가 X인 동시에 X가 아닌, 우석 갤러리, 서울
2017 Yummy Yummy, Reva and David Logan Center for the Art, 시카고
2016 DAD’S MAD, Bleeding Heart, 시카고
수상 및 선정
2023 신한 영 아티스트 페스타, 신한갤러리, 한국
2020 호암교수회관 창작지원상, 서울대학교, 한국
2017 Louis Sudler Prize in the Creative and Performing Arts, 시카고 대학교, 미국
2016 UChicago Arts Student Summer Fellowship, 시카고 대학교, 미국
레지던시
2017 LAUNCH Invitational Residency, 미국
Born in 1994
Lives and works in Seoul
Education
2021 MFA Painting, Seoul National University, KR
2017 BA Economics and Visual Arts, The University of Chicago, USA
Solo Exhibition
2022 AFTER, IMAGE, Spectrum Gallery, Seoul, KR
Selected Group Exhibitions
2023 From the Eggs to the Apples, Shinhan Gallery, Seoul, KR
2022 Cloud Matter, Artspace 3, Seoul, KR
2022 Mishigam, Woosuk Gallery, Seoul, KR
2022 Flimsy Fragments, Sochon Art Factory, Gwangju, KR
2022 Are you Karrot?, Suchang Youth Mansion, Daegu, KR
2021 Masquerade, Hangaram Art Museum in Seoul Arts Center, Seoul, KR
2020 Virtual Shadow on the Sky of Information, Artspace 3, Seoul, KR
2019 X, X, not X, Woosuk Gallery, Seoul, KR
2017 Yummy Yummy, Reva and David Logan Center for the Art, Chicago, USA
2016 DAD’S MAD, Bleeding Heart, Chicago, USA
Awards & Grants
2023 Shinhan Young Artist Festa, Shinhan Gallery, KR
2020 Hoam Faculty House Prize for Creative Endeavors, Seoul National University, KR
2017 Louis Sudler Prize in the Creative and Performing Arts, The University of Chicago, USA
2016 UChicago Arts Student Summer Fellowship, The University of Chicago, USA
Residencies
2017 LAUNCH Invitational Residency, USA
교묘한 균열과 뒤틀림에 의해 수 없이 만들어진 아마도 내가 제일 좋아할 거라고 측정된 데이터가 나에 대해 말해주는 것, 2022, 캔버스에 아크릴, 50 x 50 cmWhat the endless stream of subliminal data tells me about the person I am, 2022, acrylic on canvas, 50 x 50 cm
새로울 것이 없는 것 같기도 한 새로운 이미지와 영상은 언제나처럼 일정하게 빠르게 쉼없이 멀어지고 가까워지고 지나쳐버리고 건조한 문법으로 녹아내린다: (0,0), 2022, 캔버스에 아크릴, 130.3 x 130.3 cmAll those supposedly new images and videos dissipate in dry grammar under a constantly hasty rhythm just like they always have: (0,0), 2022, acrylic on canvas, 130.3 x 130.3 cm
모르는 사람들이 모르는 장소에서 생산하고 유통하는 것들을 무력하게 보는 새벽 2시 28분은 어제도 오늘도 내일도 반복되며 일상에 예기치않은 흔적을 남긴다: (0,0), 2022, 캔버스에 아크릴, 130.3 x 130.3 cmMorning of 2:28am I am watching clips made by people who know who they are and where they are, which repeats itself today and days to come all the while leaving unwarranted traces everyday: (0,0), 2022, acrylic on canvas, 130.3 x 130.3 cm
Mail, Notes, Safari, Instagram, Notes, Safari, Karrot Market, Safari, Notes, Instagram, Notes 시리즈, 2022, 캔버스에 아크릴, 각 50 x 50 cm 캔버스 12개, 총 150 x 200 cmMail, Notes, Safari, Instagram, Notes, Safari, Karrot Market, Safari, Notes, Instagram, Notes, 2022, acrylic on canvas, 12 canvases, 50 x 50 cm each, 150 x 200 cm
찾을 수 없는 너의 흔적을 찾아 조슈아 트리 공원을 검색하지만 유튜브의 짧은 영상들은 끝없이 돌아가는 회전문처럼 연결되지만 연결되지 못한 누군가의 기억으로 나를 인도한다: (7,1), 2022, 캔버스에 아크릴, 50 x 50 cm Looking up Joshua Tree Park with the hope of finding your untraceable trace, but YouTube shorts connect me to someone’s disconnected memory that never ceases to stop like a revolving door: (7,1), 2022, acrylic on canvas, 50 x 50 cm
찾을 수 없는 너의 흔적을 찾아 조슈아 트리 공원을 검색하지만 유튜브의 짧은 영상들은 끝없이 돌아가는 회전문처럼 연결되지만 연결되지 못한 누군가의 기억으로 나를 인도한다: (0,1), 2022, 캔버스에 아크릴, 50 x 50 cm Looking up Joshua Tree Park with the hope of finding your untraceable trace, but YouTube shorts connect me to someone’s disconnected memory that never ceases to stop like a revolving door: (0,1), 2022, acrylic on canvas, 50 x 50 cm
왼쪽 상단에서 찾을 수 없는 너의 흔적을 찾아 조슈아 트리 공원을 검색하지만 유튜브의 짧은 영상들은 끝없이 돌아가는 회전문처럼 연결되지만 연결되지 못한 누군가의 기억으로 나를 인도한다 시리즈, 2022, 캔버스에 아크릴, 각 50 x 50 cm 캔버스 24개, 총 150 x 400 cmLooking up Joshua Tree Park with the hope of finding your untraceable trace, but YouTube shorts connect me to someone’s disconnected memory that never ceases to stop like a revolving door, 2022, acrylic on canvas, 24 canvases, 50 x 50 cm each, 150 x 400 cm
위치없는 것들의 위치를 찾으려면 먼저 나의 위치를 알아야하지만 내가 있는 지금 이 순간의 나의 위치를 알 수 없어 위치없는 것들의 위치를 찾으려는 노력은 허사로 돌아간다, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm 9. 로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다림, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm The Attempt to Locate Things without Location Goes Futile Because That Knowledge Presupposes the Knowledge of My Own Location Which Alludes Me at the Moment, 2021, acrylic on canvas, 97 x 162 cm
로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다림, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm Wait for Loading While Waiting for Loading While Waiting for It to Load, 2021, acrylic on canvas, 97 x 162 cm
새벽 3시 유튜브의 알고리즘이 보여줬다 재생했다 이어졌다 확산했다 연결했다 단절했다 다시 시작한다, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm YouTube Algorithm 3AM in the Morning Showed, Played, Connected, Circulated, Disconnected. Rinse, Repeat, 2021, acrylic on canvas, 97 x 162 cm
설고은(b.1994)은 이미지들이 화면 위에 나타나고 사라지는 움직임과 시각적 잔상을 추적한다. 찰나에 명멸하는 이미지들에서 이미 지나쳐버린 순간의 그림자와 흔적을 쫓고, 선, 색, 면과 같은 간단한 조형요소를 반복적으로 쌓아 흐릿하게 남은 것들을 붙잡기 위한 무용한 시도를 제시한다. 주요 전시로는 개인전 《AFTER, IMAGE》(2021, 스펙트럼 갤러리), 단체전 《구름 물질》(2022, 아트스페이스 3), 《HOXY… 당근이세요?》(2022, 수창청춘맨숀), 《마스커레이드》(2021, 예술의 전당) 등이 있다.
1994년 출생
서울에서 활동
학력
2021 서울대학교 서양화과 석사 졸업
2017 시카고대학교 경제학과, 시각예술과 학사 졸업
개인전
2022 AFTER, IMAGE, 스펙트럼 갤러리, 서울
주요 단체전
2023 계란에서 사과까지, 신한갤러리, 서울
2022 구름 물질, 아트스페이스 3, 서울
2022 미시감, 우석 갤러리, 서울
2022 Flimsy Fragments, 소촌아트팩토리, 광주
2022 HOXY… 당근이세요?, 수창청춘맨숀, 대구
2021 마스커레이드, 예술의 전당 한가람 미술관, 서울
2020 정보의 하늘에 가상의 그림자가 비추다, 아트스페이스 3, 서울
2019 X가 X인 동시에 X가 아닌, 우석 갤러리, 서울
2017 Yummy Yummy, Reva and David Logan Center for the Art, 시카고
2016 DAD’S MAD, Bleeding Heart, 시카고
수상 및 선정
2023 신한 영 아티스트 페스타, 신한갤러리, 한국
2020 호암교수회관 창작지원상, 서울대학교, 한국
2017 Louis Sudler Prize in the Creative and Performing Arts, 시카고 대학교, 미국
2016 UChicago Arts Student Summer Fellowship, 시카고 대학교, 미국
레지던시
2017 LAUNCH Invitational Residency, 미국
Born in 1994
Lives and works in Seoul
Education
2021 MFA Painting, Seoul National University, KR
2017 BA Economics and Visual Arts, The University of Chicago, USA
Solo Exhibition
2022 AFTER, IMAGE, Spectrum Gallery, Seoul, KR
Selected Group Exhibitions
2023 From the Eggs to the Apples, Shinhan Gallery, Seoul, KR
2022 Cloud Matter, Artspace 3, Seoul, KR
2022 Mishigam, Woosuk Gallery, Seoul, KR
2022 Flimsy Fragments, Sochon Art Factory, Gwangju, KR
2022 Are you Karrot?, Suchang Youth Mansion, Daegu, KR
2021 Masquerade, Hangaram Art Museum in Seoul Arts Center, Seoul, KR
2020 Virtual Shadow on the Sky of Information, Artspace 3, Seoul, KR
2019 X, X, not X, Woosuk Gallery, Seoul, KR
2017 Yummy Yummy, Reva and David Logan Center for the Art, Chicago, USA
2016 DAD’S MAD, Bleeding Heart, Chicago, USA
Awards & Grants
2023 Shinhan Young Artist Festa, Shinhan Gallery, KR
2020 Hoam Faculty House Prize for Creative Endeavors, Seoul National University, KR
2017 Louis Sudler Prize in the Creative and Performing Arts, The University of Chicago, USA
2016 UChicago Arts Student Summer Fellowship, The University of Chicago, USA
Residencies
2017 LAUNCH Invitational Residency, USA
교묘한 균열과 뒤틀림에 의해 수 없이 만들어진 아마도 내가 제일 좋아할 거라고 측정된 데이터가 나에 대해 말해주는 것, 2022, 캔버스에 아크릴, 50 x 50 cmWhat the endless stream of subliminal data tells me about the person I am, 2022, acrylic on canvas, 50 x 50 cm
새로울 것이 없는 것 같기도 한 새로운 이미지와 영상은 언제나처럼 일정하게 빠르게 쉼없이 멀어지고 가까워지고 지나쳐버리고 건조한 문법으로 녹아내린다: (0,0), 2022, 캔버스에 아크릴, 130.3 x 130.3 cmAll those supposedly new images and videos dissipate in dry grammar under a constantly hasty rhythm just like they always have: (0,0), 2022, acrylic on canvas, 130.3 x 130.3 cm
모르는 사람들이 모르는 장소에서 생산하고 유통하는 것들을 무력하게 보는 새벽 2시 28분은 어제도 오늘도 내일도 반복되며 일상에 예기치않은 흔적을 남긴다: (0,0), 2022, 캔버스에 아크릴, 130.3 x 130.3 cmMorning of 2:28am I am watching clips made by people who know who they are and where they are, which repeats itself today and days to come all the while leaving unwarranted traces everyday: (0,0), 2022, acrylic on canvas, 130.3 x 130.3 cm
Mail, Notes, Safari, Instagram, Notes, Safari, Karrot Market, Safari, Notes, Instagram, Notes 시리즈, 2022, 캔버스에 아크릴, 각 50 x 50 cm 캔버스 12개, 총 150 x 200 cmMail, Notes, Safari, Instagram, Notes, Safari, Karrot Market, Safari, Notes, Instagram, Notes, 2022, acrylic on canvas, 12 canvases, 50 x 50 cm each, 150 x 200 cm
찾을 수 없는 너의 흔적을 찾아 조슈아 트리 공원을 검색하지만 유튜브의 짧은 영상들은 끝없이 돌아가는 회전문처럼 연결되지만 연결되지 못한 누군가의 기억으로 나를 인도한다: (7,1), 2022, 캔버스에 아크릴, 50 x 50 cm Looking up Joshua Tree Park with the hope of finding your untraceable trace, but YouTube shorts connect me to someone’s disconnected memory that never ceases to stop like a revolving door: (7,1), 2022, acrylic on canvas, 50 x 50 cm
찾을 수 없는 너의 흔적을 찾아 조슈아 트리 공원을 검색하지만 유튜브의 짧은 영상들은 끝없이 돌아가는 회전문처럼 연결되지만 연결되지 못한 누군가의 기억으로 나를 인도한다: (0,1), 2022, 캔버스에 아크릴, 50 x 50 cm Looking up Joshua Tree Park with the hope of finding your untraceable trace, but YouTube shorts connect me to someone’s disconnected memory that never ceases to stop like a revolving door: (0,1), 2022, acrylic on canvas, 50 x 50 cm
왼쪽 상단에서 찾을 수 없는 너의 흔적을 찾아 조슈아 트리 공원을 검색하지만 유튜브의 짧은 영상들은 끝없이 돌아가는 회전문처럼 연결되지만 연결되지 못한 누군가의 기억으로 나를 인도한다 시리즈, 2022, 캔버스에 아크릴, 각 50 x 50 cm 캔버스 24개, 총 150 x 400 cmLooking up Joshua Tree Park with the hope of finding your untraceable trace, but YouTube shorts connect me to someone’s disconnected memory that never ceases to stop like a revolving door, 2022, acrylic on canvas, 24 canvases, 50 x 50 cm each, 150 x 400 cm
위치없는 것들의 위치를 찾으려면 먼저 나의 위치를 알아야하지만 내가 있는 지금 이 순간의 나의 위치를 알 수 없어 위치없는 것들의 위치를 찾으려는 노력은 허사로 돌아간다, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm 9. 로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다림, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm The Attempt to Locate Things without Location Goes Futile Because That Knowledge Presupposes the Knowledge of My Own Location Which Alludes Me at the Moment, 2021, acrylic on canvas, 97 x 162 cm
로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다리는 중의 로딩을 기다림, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm Wait for Loading While Waiting for Loading While Waiting for It to Load, 2021, acrylic on canvas, 97 x 162 cm
새벽 3시 유튜브의 알고리즘이 보여줬다 재생했다 이어졌다 확산했다 연결했다 단절했다 다시 시작한다, 2021, 캔버스에 아크릴, 97 x 162 cm YouTube Algorithm 3AM in the Morning Showed, Played, Connected, Circulated, Disconnected. Rinse, Repeat, 2021, acrylic on canvas, 97 x 162 cm