큐레이토리얼 Curatorial

송윤지

Yunji Song


송윤지

Yunji Song

큐레이토리얼 Curatorial



1984년 출생
서울에서 활동

학력
2014 이화여자대학교 미술사학과 석사 졸업
2007 이화여자대학교 동양화과, 미술사학과 학사 졸업

경력
2017 마포평생학습관, 문화체육관광부 주도 ‘특화도서관 육성 사업’ 미술 특화 전문인력

저서
2019 “키워드로 읽는 한국 현대미술”, 사회평론아카데미, 서울, 공동저자
2017 “한국 동시대 미술: 1990년대 이후”, 사회평론아카데미, 서울, 공동저자

논문
2016 “제4집단의 퍼포먼스: 범 장르적 예술운동의 서막”, ‘미술사학’ 제32집, 한국미술사교육학회
2014 “제4집단의 퍼포먼스에 나타난 연극적 요소의 변용”, 이화여자대학교 대학원 미술사학과 석사논문

학술세미나
2021 “강국진의 초기 작품에 나타난 선언으로서의 의미”, 금산갤러리, ‘오마주! 강국진: ‘온고’와 ‘지신’ 사이’ 전시 연계 학술세미나
2019 “강국진의 퍼포먼스 다시 읽기”, 수림문화재단, ‘매체, 추상, 실험:트랜스미디올로지하기’ 전시 연계 학술세미나
2016 “동시대 미술과 대중문화”, 서울시립미술관, ‘X: 1990년대 한국미술’ 전시 연계 심포지엄

전시 서문 및 비평
2021 “저항의 삶과 예술, 천경자”, 달진닷컴
2019 “신체적 장소로서의 전시, 또는 심리적 장소로서의 전시”, 송민정 ‘COLD MOOD (1000% soft point)’ 리뷰, 월간미술 9월호
2019 “Afterlife of Paintings: 다시, 회화에 관해 묻는다”, ‘Afterlife’ 도록
2019 “레벨과 곡선”, 장영주 개인전 ‘레벨과 곡선’ 서문
2019 “무엇이 회화의 스케일을 결정하는가?”, ‘As Small As It Works’ 도록
2018 “대중문화와 미술은 동일시 될 수 있는가”, 미술세계 7월호
2018 “홍양무현의 ‘통점’”, 홍양무현 개인전 ‘통점’ 서문
2017 “오래된 풍경: 결에 스며있는 시간의 힘”, 김덕용 개인전 ‘오래된 풍경’ 서문, 도록
2016 “한국 청년세대 미술인의 좌표는 어디인가?”, 좌담, 월간미술 9월호
2015 “협업을 대하는 미술관의 자세”, 경기문화재단 웹진 ‘똑똑(Talk Talk) 커뮤니티와 아트’
2013 “기억의 오버랩”, 김주희 개인전 ‘기억의 오버랩’ 서문
2013 “대립항의 공존들”, 박형주 개인전 ‘Om 산수 - 낙원을 그리다’ 서문, 도록

프로젝트
2020-현재 “그들도 있었다: 한국 현대미술을 만든 여성들”, 필진 및 편집진, 현대미술포럼
2017, 2019 컬렉션 해설 외부필진, 삼성미술관 리움
2015-2019 컬렉션 해설 외부필진, 서울시립미술관, “SEMA Collection 200”(2015), “SEMA 가나아트 컬렉션”(2018) 수록

강의
2018 “명화로 보는 미술이야기: 동양/ 서양 편”, 서울 소재 10개 중, 고등학교, 서울시교육청
2017 “현대미술감상법”, “한국 근현대미술사”, 마포평생학습관, 남산도서관

Born in 1984
Lives and works in Seoul

Education
2014 MA in Art History, Ewha Womans University, KR
2007 BA in Art History, Ewha Womans University, KR
2007 BFA in Korean Painting, Ewha Womans University, KR

Work Experiences
2017 Art specialist of ‘The Project to Foster Specialized Libraries’ led by the Ministry of Culture, Mapo Lifelong Learning Center, KR

Books
2019 “Korean Contemporary Art by Keyword”, Social Criticism Academy, Seoul, co-author
2017 “Korean Contemporary Art: Since 1990”, Social Criticism Academy, Seoul, co-author

Academic Papers
2016 “The Fourth Group’s Performances: A Prelude to the Trans-genre Art Movement”, 'Art History’ vol.32, Korean Art History Education Academy
2014 “The Transfiguration of Theatrical Elements in the 4th Group's Performances”, master’s thesis, Ewha Womans University, KR

Conferences
2021 “Meaning As a Declaration in Kukjin Kang's Early Works”, Keumsan Gallery, ‘Homage! Kukjin Kang: Between Learning the Old and Knowing the New’ exhibition-related academic seminar
2019 “Re-reading Kookjin Kang's Performance”, Surim Cultural Foundation, ‘Media, Abstract, Experiment: Transmediology’ exhibition-related academic seminar
2016 “Contemporary Art and Subculture”, Seoul Museum of Art, ‘X: Korean Art in the Nineties’ exhibition-related symposium

Articles
2021 “The Life and Art of Resistance, Kyungja Chun”, Daljin.com
2019 “An Exhibition as Physical Place, or an Exhibition as Psychological Place”, review of Minjung Song’s solo show ‘COLD MOOD (1000% soft point)’, Monthly Art, Sep.
2019 “Afterlife of Paintings: Again, Ask about Paintings”, catalog of ‘Afterlife’
2019 “Levels and Curve”, preface of Youngju Jang’s solo show ‘Curve and Levels’
2019 “What Determines the of the Painting?”, catalog of ‘As Small As It Works’
2018 “Can Art Be Considered Equal to Mass Culture?”, Misulsegye, Jul.
2018 “Muhyun Hongyang’s ‘Pain Point’”, preface of Muhyun Hongyang’s solo show ‘Pain Point’
2017 “Landscape of a Longtime: the power of time permeates the texture”, preface of Duckyong Kim’s solo show ‘Landscape of a Longtime’, catalog
2016 “Where Are the Coordinates of the Young Generation Artists?”, discussion panel, Monthly Art, Sep.
2015 “Art Museum's Attitude Toward Collaboration”, ‘Talk Talk Community and Art’, webzine, Gyeonggi Cultural Foundation
2013 “Overlap of Memories”, preface of Juhee Kim’s solo show ‘Overlap of Memories’
2013 “The Coexistence of the Opposition”, preface of Hyungju Park’s solo show ‘Om Landscape: Drawing a Paradise’, catalog

Projects
2020-present Co-writer and Editor, “They Were Also: Womans Who Made Korean Contemporary Art”, Contemporary Art Forum
2017, 2019 Collection Commentary Writer, Leeum, Samsung Museum of Art
2015-2019 Collection Commentary Writer, Seoul Museum of Art, included in “SEMA Collection 200”(2015), “SEMA Gana Art Collection”(2019)

Lectures
2018 “Art Story Seen Through Masterpieces: Eastern / Western Edition”, 10 middle schools and high schools in Seoul, led by Seoul Metropolitan Office of Education
2017 “How to Appreciate Contemporary Art”, “Korean Modern & Contemporary Art History”, Mapo Lifelong Learning Center, Namsan Public Library

1984년 출생
서울에서 활동

학력
2014 이화여자대학교 미술사학과 석사 졸업
2007 이화여자대학교 동양화과, 미술사학과 학사 졸업

경력
2017 마포평생학습관, 문화체육관광부 주도 ‘특화도서관 육성 사업’ 미술 특화 전문인력

저서
2019 “키워드로 읽는 한국 현대미술”, 사회평론아카데미, 서울, 공동저자
2017 “한국 동시대 미술: 1990년대 이후”, 사회평론아카데미, 서울, 공동저자

논문
2016 “제4집단의 퍼포먼스: 범 장르적 예술운동의 서막”, ‘미술사학’ 제32집, 한국미술사교육학회
2014 “제4집단의 퍼포먼스에 나타난 연극적 요소의 변용”, 이화여자대학교 대학원 미술사학과 석사논문

학술세미나
2021 “강국진의 초기 작품에 나타난 선언으로서의 의미”, 금산갤러리, ‘오마주! 강국진: ‘온고’와 ‘지신’ 사이’ 전시 연계 학술세미나
2019 “강국진의 퍼포먼스 다시 읽기”, 수림문화재단, ‘매체, 추상, 실험:트랜스미디올로지하기’ 전시 연계 학술세미나
2016 “동시대 미술과 대중문화”, 서울시립미술관, ‘X: 1990년대 한국미술’ 전시 연계 심포지엄

전시 서문 및 비평
2021 “저항의 삶과 예술, 천경자”, 달진닷컴
2019 “신체적 장소로서의 전시, 또는 심리적 장소로서의 전시”, 송민정 ‘COLD MOOD (1000% soft point)’ 리뷰, 월간미술 9월호
2019 “Afterlife of Paintings: 다시, 회화에 관해 묻는다”, ‘Afterlife’ 도록
2019 “레벨과 곡선”, 장영주 개인전 ‘레벨과 곡선’ 서문
2019 “무엇이 회화의 스케일을 결정하는가?”, ‘As Small As It Works’ 도록
2018 “대중문화와 미술은 동일시 될 수 있는가”, 미술세계 7월호
2018 “홍양무현의 ‘통점’”, 홍양무현 개인전 ‘통점’ 서문
2017 “오래된 풍경: 결에 스며있는 시간의 힘”, 김덕용 개인전 ‘오래된 풍경’ 서문, 도록
2016 “한국 청년세대 미술인의 좌표는 어디인가?”, 좌담, 월간미술 9월호
2015 “협업을 대하는 미술관의 자세”, 경기문화재단 웹진 ‘똑똑(Talk Talk) 커뮤니티와 아트’
2013 “기억의 오버랩”, 김주희 개인전 ‘기억의 오버랩’ 서문
2013 “대립항의 공존들”, 박형주 개인전 ‘Om 산수 - 낙원을 그리다’ 서문, 도록

프로젝트
2020-현재 “그들도 있었다: 한국 현대미술을 만든 여성들”, 필진 및 편집진, 현대미술포럼
2017, 2019 컬렉션 해설 외부필진, 삼성미술관 리움
2015-2019 컬렉션 해설 외부필진, 서울시립미술관, “SEMA Collection 200”(2015), “SEMA 가나아트 컬렉션”(2018) 수록

강의
2018 “명화로 보는 미술이야기: 동양/ 서양 편”, 서울 소재 10개 중, 고등학교, 서울시교육청
2017 “현대미술감상법”, “한국 근현대미술사”, 마포평생학습관, 남산도서관

Born in 1984
Lives and works in Seoul

Education
2014 MA in Art History, Ewha Womans University, KR
2007 BA in Art History, Ewha Womans University, KR
2007 BFA in Korean Painting, Ewha Womans University, KR

Work Experiences
2017 Art specialist of ‘The Project to Foster Specialized Libraries’ led by the Ministry of Culture, Mapo Lifelong Learning Center, KR

Books
2019 “Korean Contemporary Art by Keyword”, Social Criticism Academy, Seoul, co-author
2017 “Korean Contemporary Art: Since 1990”, Social Criticism Academy, Seoul, co-author

Academic Papers
2016 “The Fourth Group’s Performances: A Prelude to the Trans-genre Art Movement”, 'Art History’ vol.32, Korean Art History Education Academy
2014 “The Transfiguration of Theatrical Elements in the 4th Group's Performances”, master’s thesis, Ewha Womans University, KR

Conferences
2021 “Meaning As a Declaration in Kukjin Kang's Early Works”, Keumsan Gallery, ‘Homage! Kukjin Kang: Between Learning the Old and Knowing the New’ exhibition-related academic seminar
2019 “Re-reading Kookjin Kang's Performance”, Surim Cultural Foundation, ‘Media, Abstract, Experiment: Transmediology’ exhibition-related academic seminar
2016 “Contemporary Art and Subculture”, Seoul Museum of Art, ‘X: Korean Art in the Nineties’ exhibition-related symposium

Articles
2021 “The Life and Art of Resistance, Kyungja Chun”, Daljin.com
2019 “An Exhibition as Physical Place, or an Exhibition as Psychological Place”, review of Minjung Song’s solo show ‘COLD MOOD (1000% soft point)’, Monthly Art, Sep.
2019 “Afterlife of Paintings: Again, Ask about Paintings”, catalog of ‘Afterlife’
2019 “Levels and Curve”, preface of Youngju Jang’s solo show ‘Curve and Levels’
2019 “What Determines the of the Painting?”, catalog of ‘As Small As It Works’
2018 “Can Art Be Considered Equal to Mass Culture?”, Misulsegye, Jul.
2018 “Muhyun Hongyang’s ‘Pain Point’”, preface of Muhyun Hongyang’s solo show ‘Pain Point’
2017 “Landscape of a Longtime: the power of time permeates the texture”, preface of Duckyong Kim’s solo show ‘Landscape of a Longtime’, catalog
2016 “Where Are the Coordinates of the Young Generation Artists?”, discussion panel, Monthly Art, Sep.
2015 “Art Museum's Attitude Toward Collaboration”, ‘Talk Talk Community and Art’, webzine, Gyeonggi Cultural Foundation
2013 “Overlap of Memories”, preface of Juhee Kim’s solo show ‘Overlap of Memories’
2013 “The Coexistence of the Opposition”, preface of Hyungju Park’s solo show ‘Om Landscape: Drawing a Paradise’, catalog

Projects
2020-present Co-writer and Editor, “They Were Also: Womans Who Made Korean Contemporary Art”, Contemporary Art Forum
2017, 2019 Collection Commentary Writer, Leeum, Samsung Museum of Art
2015-2019 Collection Commentary Writer, Seoul Museum of Art, included in “SEMA Collection 200”(2015), “SEMA Gana Art Collection”(2019)

Lectures
2018 “Art Story Seen Through Masterpieces: Eastern / Western Edition”, 10 middle schools and high schools in Seoul, led by Seoul Metropolitan Office of Education
2017 “How to Appreciate Contemporary Art”, “Korean Modern & Contemporary Art History”, Mapo Lifelong Learning Center, Namsan Public Library